Benigno Martinez Ojeda
Per José
Fernández Segura
Biografía
realitzada a partir de l’entrevista feta per Maria Carmen García-Nieto el 18 de
febrer de 1996.
Benigno Martínez Ojeda va néixer el
1946 en Ayuelas, un poblet a prop de Miranda, província de Burgos, en el si
d’una família crient i conservadora. Va
fer els estudis de primària a l’escola del poble i, posteriorment, quan ja
tenia 13 anys va continuar estudiant al col·legi de
La Salle.
Als
catorze anys entra el Seminari Diocesà de Burgos
on cursa els estudis per ordenar-se sacerdot, arribant a cursar fins al tercer
curs de Filosofia. Va estar al Seminari fins als 21 anys, data en la qual emigra cap Catalunya fitxant
la seva residència a Cornellà, al carrer Desmayo. Era l’any 1967.
Als pocs mesos de la
seva arribada a Cornellà coneix a Joan Garcia-Nieto que celebrava les misses
que es feien al cinema Avenida a on Benigno Martínez assistia amb freqüència. Va ser una trobada una mica providencial ja
que Benigno tenia com única referència la del rector de la parròquia de Sant
Ildefons –mossén Viñamata
[1]
-
de clara tendència conservadora.
Sortosament la trobada amb Joan García-Nieto va influir notablement en
la vida posterior de Benigno Martínez. A
la primera conversa que van tenir es van entendre i Benigno va formar part del
cercle de joves que desenvolupaven les seves activitats al voltant de la figura
de Joan N. García-Nieto.
En 1968 Benigno Martínez va participar activament en la manifestació
del primer de maig que va ser durament reprimida per la guàrdia civil. Poc temps després es va anar a viure amb Joan
García-Nieto al carrer Begonya i, després de la detenció de García-Nieto
[2]
amb motiu de l’estat d’excepció de 1969,
Benigno va tenir que abandonar el pis del carrer Begonya.
Para entonces yo me había
puesto en contacto con las COJ de Cornellà (...) y preparamos todo lo referente
al 1º de Mayo. Conscientes de la situación éramos nosotros -los jóvenes- los
que teníamos que encabezar la manifestación porque nos constaba que la otra
gente -los más viejos de CCOO que eran los que tenían de veinticinco años para
arriba- estaban más quemados por la policía (...) El primer acto lo hicimos el
treinta de Abril. Fue una concentración cerca de donde está ahora la comisaría
de policía en
la Avenida
de Sant Ildefonso de Cornellá. (...)
La Guardia Civil
nos
copó desde el primer momento y con los fusiles en ristre se armó allí la de San
Quintín.(...) Al día siguiente hicimos una convocatoria boca a boca y fuimos al
Rayo Amarillo. Entonces, cuando estábamos allá suficientes, comenzamos la
manifestación unos tres mil, que entonces reunir en Cornellá tres mil era
mucho. Entonces cogimos la carretera y nos bajamos para abajo (...) Al llegar a
la iglesia de San Miguel estaban los grises (...) y a los que estábamos en la
cabeza nos arrinconaron (...) y nos dieron palos por todos lados (...) pero no
nos detuvieron a ninguno. Supongo que no tenían órdenes de detener (...) Allí
se deshizo la manifestación y estuvimos todo el día de una forma u otra
paseando y mirando.
[3]
Al juny de 1968 participa en una trobada de
militants i simpatitzants de
la
JOC
que es va celebrar a Montjuïc. En aquella trobada es van
dir coses força interessants i molt compromeses en defensa dels joves
treballadors. Finalitzada la trobada, un grup de joves es van manifestar i, al
igual que va passar a Cornellà amb la manifestació del primer de maig, la
policia va carregar durament contra els joves militants. Als 22 anys va entrar
a formar part de l’HOAC. El primer curs d’aquest moviment apostòlic obrer el va
fer a Barcelona i va influir notablement per la seva posterior incorporació al
moviment obrer de la comarca del Baix Llobregat.
Nos daba el cursillo un
militante de la construcción que había
sido un cargo técnico importante pero que trabajaba de peón de la construcción
en Santander. (...) Para mi eso fue
definitivo y allá se planteó todo lo que era la lucha política y sindical y la
referencia que había con la fe.
[4]
Una de les accions que més repercussió
va tenir a Cornellà a finals dels anys seixanta, concretament a l’octubre de
1968, va ser el boicot que van propiciar un grup de militants de l’HOAC i de
la JOC
amb motiu del cobrament de
cent pessetes que demanaven els promotors d’un vall amb motiu de les festes del
barri de Sant Ildefons de Cornellà.
D’aquesta acció, les autoritats del règim van fer responsable a Joan
García-Nieto i als militants comunistes.
Animats per l’èxit d’aquesta acció, alguns
joves militants de
la JOC
i de l¡HOAC, junt amb altres militants de les COJ van decidir expressar la seva
protesta pel consumisme imperant en la societat, cremant un arbre de Nadal que
l’Ajuntament de Cornellà havia instal·lat a la plaça de l’Església. No tots els militants van compartir aquesta
acció i els joves militants de les COJ que van participar van ser expulsats de
l’organització pels militants de Comissions Obreres més veterans, la majoria
dels quals eren comunistes.
Després de la mili, que va fer en Ceuta
des de maig de 1969 fins a l’abril de 1970, va crear, junt amb Emilio García, Paco Arias i altres companys i
companyes, el nucli original de les Comissions de Barris i Fàbriques. Aquestes Comissios van desenvolupar una
intensa tasca reivindicativa en Cornellà de Llobregat. A partir de les inundacions de 1971, Benigno
Martínez va entrar en contacte amb l’organització Bandera Roja i posteriorment
va formar part d’aquesta organització política que va desenvolupar una intensa
activitat social a la ciutat que va inquietat a les autoritats franquistes de
l’Ajuntament. En tot aquest procés va jugar un paper rellevant Frederic Prieto
que, procedent del barri del Guinardó, va venir a viure al barri de Sant
Ildefons de Cornellà i va ser el President de l’associació de veïns d’aquest
barri.
Una altra de les tasques importants
protagonitzades per Benigno Martínez va ser la pràctica refundació del Casino Cultural de Sant Ildefons del que va arribar
a ser el seu President. Molts joves –entre 80 i 100- que es reunien en el bar
Mundial del carrer Buri van aconseguir dinamitzar el teixit social i cultural
del barri de Sant Ildefons. Aquestes activitats socials i culturals, que també
es desenvolupaven en altres jocs com era el Centre Social d’Almeda, van donar
molta vida a les Comissions de Barris i Fàbriques i a l’organització Bandera
Roja. La gran majoria dels militants
d’aquesta organització, com va ser el cas de Benigno Martínez, van acabar militant en el PSUC a partir del
1974. La manera en com es van organitzar
i desenvolupar totes les accions del Casino Cultural va ser una autèntica
escola de democràcia. Els militants de les Comissions de Barris i Fàbriques de
Cornellà van tenir una gran influència en els moviments i associacions
d’aquesta ciutat. Benigno Martínez Ojeda va ser un d’aquest militants que van
contribuir a l’enfortiment d’aquest moviment ciutadà.
A partir del setanta y uno,
cuando ya estamos constituidos en las Comisiones de Barrios y Fábricas
(...) aprovechamos el Casino Cultural y
la Asociación
de Vecinos a las cuales revitalizamos. (...) Las Comisiones de
Barrios y Fábricas son anteriores a nuestra pertenencia a Bandera Roja (...)
Salen de la calle Begonia y de lo que quedaba de las Comisiones Obreras Juveniles
(...) Nosotros vimos que lo que se
impone es una organización porque nosotros teníamos restringido el acceso a
Comisiones Obreras, precisamente por nuestra edad y porque no estábamos tampoco
implatados en según que tipo de fábricas. Yo estaba entonces en Publienvio y lo
único que pude hacer fue una huelga para que las compañeras pudieran cobrar las
horas a cuarenta pesetas (...) Eso era otra cosa, no era lo que era el
movimiento obrero entonces. (...) El Emilio García, que trabajaba en Matacás,
era un crio y como allí estaba el Cano pues era este el que cortaba el bacalao.
[5]
Segons
Benigno Martínez, la capacitat mobilitzadora de les Comissions de Barris i
Fàbriques va ser considerable. Estaven oranitzades unes cent persones
aproximadament que sincronitzaven perfectament qualsevol acció de propaganda
fent impossible que la policia pogués reprimir-los.
.
Llegamos a tener
prácticamente más de cien personas activas (...) Cuando había que hacer una
tirada de hojas nosotros sincronizábamos los relojes y tirábamos en todo
Cornellá a la misma hora y al mismo minuto, entonces la policía iba loca (...)
Cuando hacíamos una manifestación teníamos las cien personas más los amigos,
entonces igual teníamos doscientas o trescientas personas, dábamos cuatro
gritos y cuando venía la policía desaparecíamos y la represión no se podía
cebar con nosotros.
[6]
Les
inundacions de 1971 van posar de manifest la capacitat de mobilització de la
militància dels militants de les Comissions de Barris i Fàbriques. Va ser durant tot aquest procés quan molta gent
entra en contacte amb Bandera Roja i entra en aquesta organització política.
Creo recordar que fue sobre
todo a raíz de las inundaciones que se manifiesta toda la fuerza del movimiento
(...) Por una parte estaba lo de aquí arriba -San Ildefonso y Gavarra-, luego
el núcleo de abajo, de Almeda entorno al Centro Social, donde estaban Campo y
Caminal, los hermanos Lligades, Rull, Miguel Salas (...) Federico Prieto -que
vive en el Guinardó- es el que centraliza los contactos de Bandero Roja con
nosotros que ya nos planteamos que por
nosotros mismos era imposible dar salida a todo lo que estaba ocurriendo aquí y
que necesitábamos un soporte organizativo político (...) Y se empezó a
gestionar la entrada en Bandera Roja.(...)
[7]
En els anys finals de la dictadura
franquista -1974/75- Benigno Martínez va desenvolupar una important tasca
social en el barri de
la
Gavarra
i va ser uns dels membres de l’Associació de Veïns
que va lluitar amb molta eficàcia per tal de millorar les condicions
urbanístiques i de serveis d’aquest barri de Cornellà de Llobretat.
Recuperada la democràcia Benigno
Martínez continua la seva militància en Comissions Obreres i Iniciativa per
Catalunya-Verds. També és un membre actiu de
la Comunitat Cristiana
Joan García-Nieto de Cornellà, de Cristians i Cristianes pel Socialisme i de
la Coordinadora Contra
la Marginació
de Cornellà. Dins d’aquesta
Coordinadora, va ser un dels membres fundadors de RECIBAIX, l’any 2000.
Aquesta empresa, que facilita la inserció social, té com objectiu
facilitar una feina a les persones que estan en situació d’exclusió social o en
perill de caure en la marginació.
Benigno és un dels militants que sempre
ha estat en el front de la lluita. En principi, en la lluita per les
reivindicacions veïnals més fonamentals i per la recuperació de les llibertats
i, una vegada recuperada la democràcia, continua la seva militància al servei
dels més desfavorits i marginats. És, en definitiva, un fidel continuador de la
tasca del seu mestre i amic, Joan N. García-Nieto.
Benigno Martínez conocía a Viñamata porque ambos había
coincidido en las misiones que se desarrollaban en toda España.
Joan García-Nieto va ser detingut junt amb altres
militants catòlics que celebraven una reunió amb la dona de Mounier en casa
d’Alfonso Carlos Comín. Durant un temps, García-Nieto va estar retingut a
Manresa perquè la seva condició de sacerdot l’obligava a estar separat de la
resta de presos polítics en la
Model de Barcelona. Cal recordar que el règim franquista va
tenir que crear una presó en Zamora a on anaven exclusivament els sacerdots i
religiosos condemnats per oposar-se a la dictadura.
Benigno Martínez Ojeda. Entrevista del 18 de Febrero de 1996. Fundació
Utopia.
Benigno Martínez Ojeda. Entrevista del 18 de Febrero del 1996. Fundació
Utopia.
Benigno Martínez Ojeda. Entrevista del 18 de Febrero de 1996. Fundació
Utopia. Segons el testimoni de
Benigno Martínez Ojeda, les Comissions de Barris i Fàbriques es van crear a
partir d’un petit grup de militants - Paco Arias, Emilio García i Juan García-Nieto, entre altres, que es
reunien a l’IEL-ESADE. Posteriorment va entrar en contacte amb joves del món
universitari com El Bigotes, el Toni, el
Pintor – Pere Caldes-, Conxita Valls, etc.
Benigno Martínez Ojeda. Entrevista del 18 de Febrero de 1996. Fundació
Utopia
Benigno Martínez Ojeda. Entrevista del 18 de Febrero de 1996. Fundació
Utopia
|